Przyszłość tankowania:
Zielony wodór nabiera tempa
Sygnał startowy dla jednego z największych zamówień w historii naszej firmy: RWE Generation i Grupa Westfalen wybudują w Niemczech w ciągu najbliższych kilku lat do 70 stacji tankowania wodoru.
Transformacja energetyczna wymaga paliw alternatywnych. Jednym z preferowanych paliw dla samochodów ciężarowych w transporcie dalekobieżnym jest zielony wodór. Znani producenci samochodów ciężarowych, tacy jak Daimler, Paccar i Scania, już teraz zwiększają swoje moce produkcyjne w zakresie pojazdów użytkowych H2. Jednak rozwój rynku może się udać tylko dzięki odpowiedniej infrastrukturze do napełniania i tankowania.
Sprawą zajmują się RWE Generation i Grupa Westfalen. W zależności od rozwoju sytuacji na rynku, w ciągu najbliższych sześciu lat spółka joint venture planuje wybudować w Niemczech do 70 stacji tankowania wodoru. To gigantyczne zadanie w zakresie transformacji energetycznej, które wymaga skutecznych koncepcji partnerskich. „Wspólnie z doświadczonym projektantem instalacji Lindschulte Industrial Engineering i uznanym specjalistą ds. systemów napełniania wodorem Theisen, jako generalny wykonawca, opracowaliśmy koncepcję rozwiązania, która przekonała RWE zarówno pod względem komercyjnym, jak i technicznym” – mówi nasza koleżanka Thanh Ha Schmidt, dyrektor działu wodoru w Visbek. Wiąże się z tym pewna duma, ponieważ projekt wymaga wysokiego poziomu wiedzy specjalistycznej w dziedzinie wodoru.
„Wspólnie z doświadczonym projektantem instalacji Lindschulte Industrial Engineering i uznanym specjalistą ds. systemów napełniania wodorem Theisen, jako generalny wykonawca, opracowaliśmy koncepcję rozwiązania, która przekonała RWE zarówno pod względem komercyjnym, jak i technicznym.”
Thanh Ha Schmidt, Zarządzanie działem wodoru
Sygnałem startowym dla jednego z największych zamówień w dotychczasowej historii naszej firmy był wrzesień 2023 roku. Od tego czasu w sposób ukierunkowany pracowaliśmy nad planowaniem, uzyskiwaniem zezwoleń, zakupem komponentów i przygotowaniami do budowy instalacji w celu wybudowania i uruchomienia pod klucz, w pełni zautomatyzowanej stacji napełniania wodorem do naczep oraz stacji tankowania w Lingen. Aby znacząco ograniczyć emisję CO2 w transporcie ciężkim, zbiorniki muszą być napełniane wodorem pochodzącym ze źródeł przyjaznych dla klimatu. „RWE dostarcza zielony wodór ze swoich zakładów elektrolizy w Lingen, a Grupa Westfalen zajmuje się budową i eksploatacją infrastruktury stacji paliw. Razem pomagamy wprowadzić na drogi konie mechaniczne napędzane wodorem” – wyjaśnia dr Sopna Sury, dyrektor operacyjny ds. wodoru naszego klienta RWE Generation.
„Mamy już dziesięciolecia doświadczenia w obsłudze wodoru i obsłudze stacji paliw. Z niecierpliwością czekamy na możliwość tankowania pojazdów użytkowych, autobusów i samochodów na miejscu, a także zaopatrywania innych stacji paliw i klientów przemysłowych”, mówi dr Meike Schäffler, członek zarządu Westfalen.